• Forfatterens bildeKarin Tanderø Schaug

70% av narkotikabeslagene gjøres av toll

NRK publiserte i dag at det ble beslaglagt rekordstore mengder narkotika i 2023. De hinsides store beslagene av kokain nevnes i NRK-saken.

tekst: Karin Tanderø Schaug, forbundsleder

Her kan du laste ned rapporten fra Kripos:

narkotikastatistikk-2023
.pdf
Last ned PDF • 504KB

Stoffer som nitaziner, som er mellom ti og tusen ganger sterkere enn morfin, er også kommet til Norge. Også størrelsen på beslagene av ketamin, bedre kjent som «hestedop», og MDMA-pulver, har økt.

Tolletaten tar klar mest av narkotikabeslagene

Økningen er skremmende, men ikke overraskende. Organiserte kriminelle gjenger, både med tilhørighet i Norge og i utlandet, står i stor grad bak innførselen av narkotikaen. Derfor stod også Tolletaten for rundt 70 % av disse beslagene (jeg har ikke endelig tall på dette fra 2023, men historisk ligger vi her). Stoppes ikke dette på grensene vil det være vanskelig å gjøre tilsvarende beslag i landet vårt, for narkotikaen spres så fort grensen er passert.

Mitt spørsmål er - hva hadde skjedd dersom Tolletaten IKKE hadde beslaglagt 70% av disse mengdene? Hva ville skjedd i landet vårt da? Hvilke konsekvenser hadde det fått for både politi, skole, helsevesen, psykiatri, kriminalomsorg, ulykker mm. For realiteten er at vi er i ferd med å bygges ned. Og det har pågått noen år. Ressurser er kritisk lavt, helt avgjørende utstyr og verktøy står i fare for ikke å bli fornyet eller byttet ut og kontroll fasiliteter flere steder er fortsatt under enhver kritikk.

Felles innsats i kampen mot organisert kriminalitet

Politi og toll er avhengig av hverandre i kampen mot organisert kriminalitet. Dette må flere engasjere seg i. Jeg gir honnør til PF og sjef i Kripos som har vært tydelig på hva som skjer i landet vårt og behovene til politiet. Nå skal jeg skal være tydelig her. Politiet klarer ikke dette alene. Denne nyhetssaken fra Kripos og NRK beviser akkurat det.