Første forsvarslinje – mot alt
- NT Nett
- 8. sep.
- 4 min lesing
Den nordiske tollorganisasjonen NTO er svært bekymret for de politiske forskjellene når det gjelder toll- og grensemyndighetenes rolle i å ivareta daglig sikkerhet og trygghet i våre samfunn.

NTO-kongressen startet med en diskusjon om de økonomiske og organisatoriske utfordringene i de fem ulike tolladministrasjonene. Retningene de fem administrasjonene går i er diametralt forskjellige. I Sverige, og så langt også i Norge, øker regjeringene sin satsing og investeringer i tollvesenet. Mens Danmark står foran en ny stor nedbemanning. I en verden med økende uro, en endret og ustabil geopolitisk sikkerhetssituasjon, og en nordisk situasjon der organisert kriminalitet opererer over grensene som aldri før – er nedbemanning rett og slett uakseptabelt!
Felles uttalelse mot nedbemanninger
Tollvesenet og grensemyndighetene er enhver nasjons første forsvarslinje. I de krevende tider vi befinner oss i, oppfordrer NTO det danske parlamentet og politiske beslutningstakere til å handle og gjøre sin del for å opprettholde sikkerheten og den sosiale stabiliteten i Danmark. NTO ble enige om en felles uttalelse der Danmark oppfordres til å revurdere budsjettkuttene. Uttalelsen fungerer også som en advarsel til de andre nordiske landene om at fokuset på grensesikkerhet, tilstrekkelig finansiering og bemanning må fortsette. Vi har ikke råd til at grensemyndighetene svikter sitt samfunnsoppdrag.
Last ned eller åpne uttalelsen her (engelsk):
Direktøren for "Toldstyrelsen" i Danmark
Møtet fortsatte med at hver fagforening presenterte sin nasjonale rapport, og den danske tolldirektøren, Christian Lützen, adresserte NTO med sine bekymringer om utfordringene tollvesenet står overfor i dag og i nær fremtid. Denne utvekslingen av tanker og ideer mellom ledelse og fagforeninger er en god tradisjon i NTO, og viser at vi ofte står på samme side. Vi har en felles interesse i å utvikle våre tolladministrasjoner så godt som mulig. Selv om de nordiske tolldirektørene har regelmessige møter, er informasjonen som kan samles i et forum som dette ganske unik.
Bevæpnede tjenestemenn eller ikke

Tidligere i år gjennomførte NTO en undersøkelse blant de nordiske landene om hvilket utstyr og hvilken lovgivning de har for å beskytte seg selv og publikum. Det er store variasjoner. Sverige og Finland er de to landene som har implementert flest verktøy så langt. Begge har tilgang til håndvåpen og batonger, og Finland har ikke-dødelige Taser-våpen. Alle land unntatt Danmark har en form for forsvarsspray (pepperspray).
I Norge har enkelte politiske stemmer begynt å ta til orde for at tollvesenet bør bevæpnes, men det er foreløpig ikke tatt noen beslutning. Det er definitivt behov for å investere mer i sikkerhetstiltak – forsvarsspray bør være et minimum, men også mer effektive verktøy som Taser-våpen er et ikke-dødelig alternativ som bør vurderes i flere land enn Finland. NTO diskuterte temaet og vil følge utviklingen nøye. Alle fagforeningene understreket imidlertid at det viktigste sikkerhetstiltaket er tilstrekkelig bemanning. Det vil bli en oppfølging av dette temaet i den europeiske organisasjonen UFE, som de fleste NTO-foreningene er medlemmer av.
Les oppsummeringen av hvordan de ulike administrasjonene er bevæpnet her:
En ny snarvei til Europa

Siden møtet ble holdt i Køge, var det en anledning til å besøke det nye tunnelprosjektet Femern-Sund, som er en ny forbindelse mellom Danmark og Tyskland. Den 18 kilometer lange tunnelen vil erstatte ferjen mellom Rødby-Puttgarden med fire motorveibaner og høyhastighetsjernbane, og dermed forkorte reisetiden mellom Europa og Danmark, og videre til Sverige og Norge. Tunnelen er et unikt prosjekt der seksjoner av tunnelen bygges på en stor betongfabrikk på land, deretter fraktes ut til sjøen, senkes og monteres på havbunnen. Til slutt dekkes elementene med grus og sand. Tunnelen åpner i 2029.
Den nye tunnelen betyr også en ny tollkontrollstasjon. I dag ligger den nærmeste stasjonen i Nørre Alslev, som delegasjonen også besøkte, og denne vil bli flyttet nærmere tunnelen før åpningen i 2029.

Agendaen
Det var mange viktige temaer i år. En av de viktigste sakene er de nasjonale rapportene – hver fagforening gir en "state of the union" og adresserer hva som skjer i deres land og administrasjoner. Videre inneholdt agendaen følgende punkter:
Velkommen
Presentasjon av direktør Christian Lützen, Dansk Tollvesen
Landrapporter
Arbeidsgruppe – Status
Komité i NTO om tolltjenestemenns juridiske mandat i de nordiske landene
UFE – Status ved UFE-visepresident Karin Tanderø Schaug og Steinar Myhre Knutsen
Trivsel og andre personalpolitiske saker
Sykefravær, arbeidsrelatert stress og arbeidsmiljø
Bevæpning av tolltjenestemenn i de nordiske landene
Sikkerhet / Geopolitiske spørsmål
NTO – Organisatoriske saker
Mulig uttalelse fra NTO
Planlegging av møtet i 2026 i forbindelse med UFE-møtet
Eventuelt
Den to dager lange kongressen var ikke nok til å dekke alle punktene så grundig som ønsket, men diskusjonen vil fortsette under de kvartalsvise videomøtene NTO har.
Neste år blir det ingen NTO-kongress, men det vil bli et éndagsmøte i forbindelse med UFE-kongressen. Hvor dette skal være er ennå ikke bestemt. Den svenske fagforeningen TULL/KUST vil være ansvarlig for å fasilitere møtet, og de vil også være vertskap for neste NTO-kongress i 2027.
De kommende årene vil de ulike fagforeningene rotere som vertskap:
2026: Sverige – NTO-møte ved UFE-kongressen
2027: Sverige – NTO-kongress i Sverige
2028: Norge – NTO-møte ved UFE-kongressen
2029: Norge – NTO-kongress i Norge
2030: Finland – NTO-møte ved UFE-kongressen
2031: Finland – NTO-kongress i Finland
2032: Island – NTO-møte ved UFE-kongressen
2033: Island – NTO-kongress i Island

Denne artikkelen er oversatt ved hjelp av AI - du kan lese originalen på NordicCustoms.org.
Kommentarer