Rekordtall for ny tollutdanning

Det er rett og slett utrolig gøy at denne nye utdanningen har vist seg så til de grader populær, sier en fornøyd forbundsleder Fredrik Støtvig i Norsk Tollerforbund.

video fra Universitetet i Stavanger

NRK.no skriver i dag at av de 154.000 som har søkt på høyere utdanning i år er det 2064 som har den nye bachelor-utdanning i Toll, vareførsel og grensekontroll som sitt førstevalg. Det er hele 59 søkere for hver av de 35 plassene som er starter på Universitetet i Stavanger til høsten.

Dette er jo et helt nytt utdanningsløp som vil gi studentene en formal kompetanse i en bachelor-grad, noe vi i Norsk Tollerforbund har hilst velkommen. Jeg vil tro at TV serien TOLL også har hatt en effekt her, og markedsført enkelte av våre oppgaver på en god måte, mener forbundsleder Støtvig

Utdanningen på universitetet vil bestå av sentrale emner som jus, handel og vareførsel, etterretning, HMS, psykologi, kultur- og samfunnsfag, konflikthåndtering og logistikk, og studentene vil også ha 6 måneders praksis på ulike tollsteder. Dette betyr også at de som begynte på Tollskolens Kompetansesenter i fjor høst er de siste som får sin opplæring kun internt i etaten.

Vi har egentlig vært en ganske lukket etat, men som nå har åpnet døra på gløtt for å vise vårt viktige samfunnsoppdrag.
Jeg ønsker Tolletaten, universitetet og ikke minst de heldige studenter masse lykke til, avslutter Støtvig.

Aktuelle lenker: