Er du vår neste "Lars"?

skrevet av: "Lag 3"

2022-23-kullet som har fullført alle tre trinnene i NTs tillitsvalgtopplæring.

En med knall og fall, og en med et enormt vinnerinstinkt. En tillitsvalgt med navnet Lars er hva etaten vår trenger. Årets vakreste eventyr er kursene i tillitsvalgtopplæring til Norsk Tollerforbund.

Hvis vi skal beskrive tillitsvalgtskursene så er det nesten en umulig oppgave. De må bare oppleves! Det er lærerike foredrag, med både informasjon og kommunikasjon, og man har et veldig stort faglig og sosialt utbytte. Vi er sosiale på dagtid og på kvelden, vi har egentid, det er god mat og aktivitetene er lagt opp sånn at vi skal bli kjent med hverandre på godt - og vondt. Alt hva en toller behøver!

En får mulighet til å bli kjent på tvers av divisjoner, seksjoner og landsdeler, og det er en kjempefin arena for å utveksle arbeidserfaringer og hvordan ståa er ellers i etaten. Bonusen er at du får et kjempefint nettverk med mange nye bekjentskaper, og lærer masse nytt. Og etter endt kurs sitter man igjen med et klart bilde av hva det vil si å være engasjert, om man er tillitsvalgt eller ei.

Det er gode eksterne foredragsholdere, fra blant annet Parat, og vi har dyktige interne foredragsholdere innad vårt eget forbund. I tillegg har vi alltid gleden av å få forbundsstyret på besøk, som gir en ekstra inspirasjon når ting er litt tungt som nå. De snakker om dagsaktuelle temaer som gjør at man blir oppdatert, og kan gå tilbake til tjenestestedet med ny informasjon (og entusiasme).

Alle som har lyst, og som ønsker å lære mer både om foreningsarbeid og regelverk, så er det fullt mulig å delta på fremtidig kurs!

Ny struktur på kurs i tillitsvalgtopplæring

NT har omorganisert hvordan kursene i tillitsvalgtopplæring er lagt opp, og har nå gått fra fire til tre kurs. Men hva går disse tillitsvalgtkursene ut på?

Trinn I:

Stein Borvik forklarer Hovedavtalen i staten

Kurset varte fra tirsdag til fredag på Vestlia Resort på Geilo. Kurset har en naturlig progresjon, hvor man starter med etiske retningslinjer i forhold til rollen som tillitsvalgt. En god kombinasjon mellom foredrag og praktiske øvelser gjør at man får utfordret seg selv, og at en får bygget opp selvtilliten og tryggheten som rollen som tillitsvalgt innebærer.

Hovedavtalen og tilpasningsavtalen er det viktigste avtaleverket vi som tillitsvalgte har i staten, sammen med hovedtariffavtalen og arbeidsmiljøloven. Man får en generell introduksjon i hva denne går ut på, og hvordan man kan bruke avtalen. Det er ikke bare tillitsvalgte som burde vite noe om Hovedavtalen, men det gagner også deg som arbeidstaker å ha kjennskap til hvilke rettigheter du har.

Kveldene ble brukt til å bli kjent, med blant annet tacokveld og bowling («Det viktigste er ikke å vinne, men at Lars ikke vinner!»). Mer om trinn I kan leses i Lars Kristian Johnsens innlegg i Norsk Tollblad nr. 2 i 2022 (s.18-21).

Trinn II:

Amund Sigmundstad fra Parat fikk oss til å utfordre oss selv.

Tid for kaldsvetting og høy puls. Tre dagers kurs på Sanner Hotel på Gran i Jevnaker kommune. På historisk grunn skulle 23 spente engasjerte tollere lære om presentasjonsteknikk, retorikk og kommunikasjon av Arve Sigmundstad fra Parat. Allerede første dag fikk vi kjenne på hvordan forberede og gjennomføre et innlegg, tale eller en presentasjon. Alle måtte ut i ilden (under trygge rammer), da Arve ga oss utfordringen: «Du er på tillitsvalgtkurs på et stort hotell, og etter lunsj må du ta heisen opp til rommet ditt for å hente en notisblokk du har glemt. Når du kommer bort til heisen ser du to heisdører stå åpne. I den ene heisen står Tolldirektøren og i den andre heisen står Finansministeren. Du vet heisturen opp til din etasje tar i underkant av to minutter, hvilken av heisene går du inn i? Hva sier du til Tolldirektøren/Finansministeren på den lille tiden du har til rådighet?».

Denne utfordringen ble tatt på strak arm, og mange fikk ytret meningene sine om hva som rører seg i Toller-Norge. Og påstanden fra vår side er at alle følte mestring, selv om man i begynnelsen følte et snev av panikk.

Annbjørn Nærdal gjorde et tungt tema, lov og avtalehierarkiet i arbeidslivet, til noe lettfattelig og interessant. Hun hadde fokus på lovverk som er aktuelt for oss, blant annet oppsigelse og fortrinnsrett, og svarte godt på de spørsmålene som ble stilt fra kursdeltakerne. Dette er noe som absolutt anbefales for alle!

Pål Arnesen viste hvorfor han har vært YS Stat-leder i så mange år.

YS Stat-leder, Pål Arnesen, holdt sitt siste innlegg for Norsk Tollerforbund som avslutning på dag to. Han gikk av som leder helt på slutten av 2022. Han snakket varmt

om både YS Stat, hva de jobber med og for, og hvor viktig stemmen til Norsk Tollerforbund har vært inn mot de andre fagforeningene i staten. Han vektla også hvor viktig trepartssamarbeidet er, og viktigheten av vårt engasjement.

Kurset ble avsluttet med Olympiske gløgg-leker. Øvelsene bestod av mørkegåing på stylter på såpeglatt gress, villmannskasting av melkespann, fylle-fotball (eller fotball med «ølbriller») og natt-test med hestesko (traff du så var du heldig). For å avgjøre de olympiske gløgg-lekene, ble det avholdt tautrekkingskonkurranse for å kåre en «Lars». Dessverre var det sånn at han vi ikke nevner ved navn (Lars) vant de Olympiske gløgg-leker i hagen.

Det må nevnes at middagen som ble servert på Sanner hotell, og det lille foredraget til eieren av hotellet, gjorde kurset bare enda mer komplett. Eieren fortalte i kjapt tempo om hotellets historie, som kan spores tilbake til 300 år før «vår tid». Noe som førte til både latter og konsentrasjon fra oss som hørte på.

Trinn III:

Ron E. Pedersen med Hovedtariffavtalen i hånda.

Vi kunne ha skapt overskrifter på Bergensbanen, da toget fikk et dramatisk stopp på Flå stasjon. Men vi rakk allikevel baguette og velkomstkaffe kl. 17:00. Vi startet med lønnssystemet i staten, hvor vi fikk en kort innføring i hvordan dette er bygd opp av PepsiMax-Nina og Trønderbart-Ron.

Kursansvarlig, Irene, mente det beste for alle var å arrangere bowlingkveld allerede første dag, UTEN vinnere (we wonder why?).

Det var tryggeste for alle at Lars fikk spille bowling med seg selv, for da kunne han faktisk vinne fordi «hvorfor holder det ikke lenger å være best?». Mens en annen Lars skapte overskrifter da han fikk et ublidt møte med parketten da han sammenliknet bowling og ballett.

Dag to inneholdt en grundig innføring i hovedtariffavtalen, hvor det var rom for å stille spørsmål. Dette bidro til at vi kan bli bedre til å håndtere praktiske problemstillinger som kan dukke opp i de forskjellige seksjonene rundt om i landet. Ingen av oss har blitt rike enda, men vi har lært oss at det er et system som heter lokalt lønnsoppgjør. Dette må ses i sammenheng med vårens statlige oppgjør, og det sentrale oppgjøret på høsten. Vi ble faktisk klokere, og forstod hvor komplekst lønnsforhandlinger er.

Innlegget «Ytringsfrihet i rollen som tillitsvalgt» av Øystein Windstad startet med en sterk selvopplevd nær-døden-opplevelse, som han opplevde som gravende journalist på grensa mellom Ingusjetia og Tsjetsjenia. Han påpekte hvor viktig rollen som tillitsvalgt er, og hvor mye en burde sette pris på at man kan bruke stemmen sin – spesielt i et land som Norge. Ytringsfrihet hjemles i Grunnlovens § 100 (Grunnloven), og som tillitsvalgt skal man ikke være redd for å bruke stemmen sin. Det skal mye til før vi ikke kan si hva vi mener om eksempelvis kritikkverdige forhold.

Vi lærte også hvordan NT bruker sosiale medier, at det er forskjell på plattform og kanal, samt push og pull (keep it simple stupid).

Teambuilding er alltid et must på et sånt her type kurs. Det er alltid muligheter for knall og fall på Stall Brusletto, og selvfølgelig tok Lars en dobbel. Det var klart for fartsfylte aktiviteter med jaktstart på snøscooter, sprang-skiskyting, snø-rafting, og to av trinn IIs klassikere: villmannskasting av hestesko i melkespann, eller «barnekasting» som arrangøren kalte det. Det viktigste her var ikke å vinne, men å havne sist for der var den beste premien. Forresten, er det noen som vil ha et par kattunger?

Temaet for kursets siste dag var praktisk organisasjonsarbeid, avholde et årsmøte i Lillevik tollerforening og informasjon fra NT sentralt med Karin (for president) i spissen. Stein og Steinar tegnet og forklarte hvordan foreningen i praksis arbeider med tanke på oppbygning, styresammensetning og hva de lokale avdelingene faktisk gjør i det daglige. Til slutt måtte alle sammen ha «fagprøve» i hvordan avholde et årsmøte, som endte med høy latter; kaotiske tilstander og en innføring i hvor galt det kan gå. Det var både lærerikt, morsomt og utfordrende – for det er jo alltid gøy å utfordre seg selv 😉

Teambuilding med mye fart og moro!