NT-Dagen - fra idè til gjennomføring

Det begynner å bli en liten stund siden NTs bursdagsfeiring, men vi ønsker å oppsummere og takke alle som var med og arrangerte, konkurrerte og feiret!

Den 9. juni d.å. på forbundsstyremøte nr 3 i 2022, besluttet forbundsstyret at vi skulle opprette NT-Dagen.

Intensjonen med denne dagen er å feire nye NTs bursdag samt markere en stolthet rundt det å være NT-medlem og NT-tillitsvalgt.

Det ble satt ned en arbeidsgruppe som skulle være ansvarlige for selve gjennomføringen. Denne gruppa besto av en representant fra hvert område. Etter hvert var det mange som meldte sin interesse for å være med, og vi opplevde et stort engasjement rundt om i landet. Fra helt i nord til helt i sør, fra hver en krok!

Vaffellukt

Et ønske fra NT sentralt var at denne dagen skulle bære preg av «god, gammaldags dugnadsånd». Vi ønsket at lukten av vafler, nystekte boller eller annen annen hjemmebakst skulle spre seg på pauserommet eller i lokalene hvor dette skulle arrangeres. Samtidig var det viktig at det var gjennomførbart for hvert enkelt tollsted, både i forhold til arbeidsoppgaver, bemanning og tilstedeværelse. I tillegg ble det bestilt t-skjorter og litt annet materiell som skulle gjøre NT enda mer synlige denne dagen.

Feiring på 34 steder

T-skjorter og premier ble sendt ut til de fleste tollsteder i det ganske land. Det som ikke ble sendt i posten ble hentet i Tollbugata av involverte og engasjerte medlemmer, eller de ble tatt med til de aktuelle tollsteder av avdelingstillitsvalgte. 34 tollsteder ble involvert. De resterende sju tollstedene var uten bemanning eller feiringen ble slått sammen med et annet sted. Det ble laget quiz’er eller andre konkurranser lokalt på de forskjellige kontorene. I tillegg lagde vi en fotokonkurranse hvor alle i hele landet kunne delta. Det ble laget facebookarrangement og nyhetsbrev så dagen kunne holdes varm fra morgen til kveld.

7. november

GRATULERER med dagen, NT. Endelig var dagen her! Vaffel- og svelerøre sto klart. Vaffeljern og

steketakke ble varmet opp. Boller ble lagt på fat og smoothie ble helt i glass. Kaker ble delt opp og t-skjortene ble tatt på. Alle var klare for årets koseligste dag!

De aller fleste ansatte ble, en eller annen gang i løpet av arbeidsdagen, møtt av NT-representanter med et stort smil, iført blå t-skjorter. Det vanket vafler, sveler, kaker og kaffe, eller noe annet godt. Det ble tatt masse flotte bilder til fotokonkurransen og det ble gjettet på sukkertøy i flasker eller spørsmål på quiz. Tilbakemeldingene vi fikk på facebook eller på andre sosiale arenaer denne dagen var udelt positive. Det var latter og smil, og god stemning hele dagen! Misnøye om lønns- og arbeidsvilkår ble lagt til side og fokuset var kun på å ha en hyggelig dag med verdens beste kollegaer! Vi på forbundskontoret har dele ut premier etter beste evne til alle som deltok i fotokonkurransen (hele 45 vinnere har fått premier!).

En årlig happening

Bursdag er ikke noe man har bare én gang – det har man hvert år! Det betyr at denne dagen skal gjentas i framtida! Alle som var med og arrangerte dagen, er invitert til å være med og evaluere arrangementet. Det er helt sikkert ting som kan løses annerledes eller som kan gjøres på en annen måte. Alt dette skal vi nå finne ut av, sånn at dagene i framtida bare blir bedre og bedre!

Tusen takk

På vegne av oss på forbundskontoret ønsker jeg å rette en stor takk til alle dere som gjorde denne dagen til det den ble! Uten dere hadde vi ikke fått det til! Det er veldig mange av våre tillitsvalgte som har engasjert seg i dette, og jeg har lyst til å rette en spesiell takk til Martine Jensen og Marthe Aas Rye på Svinesund og Linda Karlsen på Ørje. Dere bidro i stor grad med å dra dette i gang sammen med oss og hjalp oss veldig med planlegging og gjennomføring.

Det er veldig gøy å se hvilket engasjement som er der ute blant våre alle medlemmer!

Jeg vil også takke alle som stakk innom en stand, et pauserom eller der NT-Dagen ble arrangert. Jeg håper dette tiltaket var med på å bidra til en hyggelig dag på jobb!

Nina S. Monsrud

PS. Vinnerne fra både fotokonkurransen og de lokale konkurransene er trukket ut og alle skal ha blitt tilsendt sine premier. Her er vinnerne:

1. premie (Bose Earbuds II):

Aina Smuk Rolstad

2. premie (Ett år gratis tannhelseforsikring):

Stine Bråten

Oddrun Bentsen

3. premie (Gavekort 1000,- kroner):

Laila Standeren

4. premie (Gavekort 500,- kroner)

Inger Synnøve Leikvoll

Kristin Nordtømme

Frida Ellingsen

Chatrine Jespersen

Bente Frøland

Anne Lene Bjørnstadhaugen Øiseth

Linda Therese Håkonsen Ruud

Anne Kirsti Aas Hanasand

Stian Aasetre

Kristian Kvande

I tillegg er følgende trukket ut som lokale vinnere (alle får gavekort pålydende 200,- kroner):

Andreas Ytreland

Marius Rydland

Trond Rufsholm

Markus Hagensen

Gratulerer og takk for bidragene!