Før helgen kom en beskjed mange av oss fryktet og på lang nær ønsket. Med utgangspunkt i all den usikkerheten og uroen mange berørte nå føler, ønsker NTs forbundsleder å dele noen av de tankene og følelsene hun har kjent på i løpet av helgen.
innlegg av: Karin Tanderø Schaug, forbundsleder Norsk Tollerforbund
I dag kjente jeg et behov for å prate med dere. Alle medlemmene av Norsk Tollerforbund ❤ - Den er litt lang, men jeg håper dere tar dere tid til å lese...
Store kontraster på kort tid
Den siste uken ble fylt med kontraster. Vi startet uken med 3 utrolige dager i vakre Ebisee i Tyskland. NT meldte seg inn i UFE (union for ansatte i toll og skatt i Europa) og vi fikk UFE til å bli på en «statement» vedrørende viktigheten av å styrke alle tolletater i Europa. For å gjøre å oss rustet til å stå i den hverdagen som er over oss. Med økende kriminalitet, vold, innførsel av illegale stoffer, grensekryssende krimininalitet osv osv. Et enstemmig UFE ble med på dette og statementet vil bli brukt inn mot Brussel, EU og alle andre foraer der UFE har en rolle. Vi hadde tatt et aktivt steg inn i Europa, begynt påvirkningsarbeid der også og jeg følte på optimisme.
Lite visste jeg da jeg kom på jobb at kl 0920 ville jeg lese et dokument som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min. NT fikk 3 timer til å samle oss og gjøre oss beredt til å stå i de tøffeste dagene i min tid som forbundsleder.
Det har nå gått to døgn og hodet gjør ikke annet enn å spinne. Hva vil dette bety for Tolletaten, hva betyr det for våre kollegaer i Drammen, Trondheim og Helsfyr? 83 ansatte er berørt av drøftings dokumentet, det er faktisk nesten 30% av ALLE ansatte i Vareførselsdivisjonen.
Igjen er ansatte i VD under lupen og må leve med usikkerhet og betale prisen for etatens uendelige omstillingsbehov og omorganisering. De fleste som er berørt har langt over 20 år i denne etaten. Og etter å ha stått i kontinuerlig med stormer siden 2014, er dette den siste dråpen og kanskje nådestøtet.
Det skrives mye om etatens behov for å justere seg etter OU, endrete sikkerhetspolitisk situasjon, endringer i verdenshandel, omfattende regelverk og prosedyreutvikling mm.» For å imøtekomme endringer i samfunnsoppdraget og omgivelsene må det skapes rom for nye oppgaver og prioriteringer» . – sitat fra drøftingsdokumentet. Jeg skal være enig i at Tolletaten står i mange utfordringer og krav. Vi må tilpasse oss den hverdagen vi lever i og den som kommer. Det er vel nettopp det som gjør meg bekymret med forslaget også.
Både personlige og faglige konsekvenser
Hvordan skal etaten klare å levere på alt dette hvis vi nå er villig til å risikere nesten 30% av de som jobber i VD i dag? Ansatte med en uvurderlig kompetanse nettopp på dette. Og til de som nå tror jeg snakker om tollfaglig ansatte. Jeg snakker om alle som jobber i VD i dag, uansett bakgrunn.
For de av dere som ikke har finlest dokumentet så oppsummerer jeg noen av hovedlinjene her.
Hele veiledningsseksjonen foreslås flyttet til Bergen. Dette er tidligere infosenteret.
Drammen legges ned og foreslås flyttet til Oslo og Kongsvinger.
Hele prosedyreseksjonen i Trondheim foreslås lagt ned og flyttet til Deklarasjonsavdelingen. Som fremover vil ligge i Bergen, Oslo, Kongsvinger og på Svinesund.
Sanksjoneringsseksjonen på Helsfyr foreslås lagt ned. De overføres til Toll- og vareførselsrevisjon avdelingen.
Oppgaver relatert til produkteier flyttes fra transitteringsseksjonen til seksjon Produkteier. Søknadsprosessen for tilknytning til NCTS flyttes til Tillatelser i Kristiansand.
Omberegningsseksjonen foreslås lagt ned og fordeles i Deklarasjonsavdelingen og eventuelt andre avdelinger i VD.
Oppsummert- Stillingene som flyttes fra Trondheim (13 stk ), Drammen (19 stk )og Oslo (51 stk ), skal reetableres i Kongsvinger, Bergen og Kristiansand.
Dette er sentralisering og distriktspolitikk i en stor smørje. Dette er kampen om budsjetter, mål om å redusere husleiekostnader blandet med et overordnet mål om å «samle og styrke fagmiljøer for bedre og mer effektiv oppgaveløsning « (sitat fra dokumentet)
Dette er etatens egne ønsker samlet med krav fra regjeringen. Og jeg skal gi honnør til at drøftingsnotatet kanskje oppnådde begges mål. Politikken er på plass…
Problemet er bare det at all erfaring viser at de færreste følger jobbene sine i slike endringsprosesser. Oddsen er i hvertfall veldig liten.
Oslo vs Bergen
Jeg vil også bruke dette innlegget til noe utrolig viktig. Det har vært mange sterke reaksjoner på forslaget og flere kjenner frustrasjon og skuffelse over ledelsen i Bergen. Avstand til Bergen har ikke hjulpet på det. Jeg vil påpeke at dette ikke må bli en kamp mellom Oslo og Bergen. Vi er kollegaer uansett hvor vi jobber og alle preges av det som skjer nå. Jeg får reaksjoner og støtte inn til meg fra alle steder i landet. Tollbua, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Gardermoen, Tromsø for å nevne noe. Jeg er sikker på de aller fleste i denne etaten er bekymret for hvor dette vil ende. Også vil jeg nevne ny ledelse i VD. Som jeg allerede har etablert god dialog med. Divisjonsdirektøren har kommet inn med «blanke ark» og ser situasjonen med friske øyne. Det trenger vi nok.
Jeg vil også nevne at det er gode nyheter i drøftingsforslaget. For våre medlemmer på Kongsvinger og i Kristiansand. Både Kongsvinger og Kristiansand har levd i usikkerhet i lang tid, men kan nå senke skuldrene litt. Det er vi glade for og må ikke glemme. Nå gjenstår «bare» resten og jeg har ikke mistet motet!
I går rakk jeg en tur til Helsfyr og fikk gjennomført et kombinert teams og fysisk møte. Vi var rundt 40 stk på det meste. Det var godt å se dere alle sammen, få tid til å prate sammen og legge litt planer. Fikk også møtt 2 fra Drammen som tilfeldigvis underviste på Helsfyr denne dagen. Uansett hvor tøft disse to hadde det i går, så nullstilte de seg og leverte varene ovenfor fremtidens tollere. Det må ha kostet ! Dere er helt rå<3
Så fort som mulig vil jeg reise sammen med Lars Kristian Johnsen til både Trondheim og Drammen. Så vi får tid til å prate sammen her også.
Jeg avslutter med å gjenta meg selv fra torsdag. Dette er ikke bestemt enda. Vi skal nå drøfte forslaget, Tolldirektør skal deretter beslutte og til slutt er det Finans som gir grønt lys eller ikke.
Det er utrolig mange spørsmål vi ikke har svar på. For eksempel hva innebærer «over tid flytte tilsvarende stillinger til de mindre lokasjonene». Vil fjernledelse være et element, hva med leiekontrakter som går ut, hvilke omstillingskostnader, virkemidler vil komme på bordet, tidsaspekt osv osv. Vi har med andre ord en lang vei å gå fortsatt.
Med det håper jeg dere har/har hatt en fin helg og ønsker de som skal på høstferie en god ferie. Det trenger vi alle sammen.
NB : Drøftingen ble utsatt til 16 oktober og da skal vi være klare.
Stor klem fra Karin
forbundsleder Norsk Tollerforbund
Comments