Les NTs brev til Finansminister Vedum

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum er varslet om det alarmerende lave lønnsnivået i Tolletaten. arkivfoto: Senterpartiet.

Finansdepartementet kan gjennom budsjettrammene, legge til rette for en lønnspolitikk i Tolletaten som er bærekraftig og som sikrer nødvendig tollfaglig kompetanse og ressurser.

Norsk Tollerforbund ber derfor Finansministeren om å sørge for et betydelig lønnsløft for tollere, for å gjenreise Tolletaten som en attraktiv arbeidsgiver også for ansatte med etatens egen utdanning. Et løft er også avgjørende nå for å trygge rekrutteringen av de nye bachelorstudentene.

Som vi skrev om i forrige uka har Norsk Tollerforbund varslet Stortinget og Finansdepartementet om et alarmerende lavt lønnsnivå i Tolletaten. Nivået er nå så lavt, og forskjellene så store, at det må en politisk inngripen til for å bidra til en bedring. Brevet, som du i sin helhet kan lese nedenfor, beskriver i detalj hvordan situasjonen nå er, begrunner hvorfor ansatte slutter og får seg jobber andre steder.

Norsk Tollerforbund har et legitimt og rimelig krav til at gjennomsnittslønnen for tollfaglige utdannede må heves opp mot gjennomsnittet for statsforvaltningen for øvrig.

Les NTs varsel sendt til Finansministeren her: