Møtte Vedum og deltar på NRK igjen i kveld.

Dagen er ikke over ennå - det er fortsatt en nyhetssending igjen. Følg med på NRK i kveld for å høre mer om hva NT har å si om ressurs- og budsjettsituasjonen i Tolletaten.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum møtte Karin Tanderø Schaug i Finansdepartementet i dag.

I ettermiddag møtte forbundsleder Karin Tanderø Schaug og nestleder Rune Gundersen finansminister Trygve Slagsvold Vedum på hans kontor. Etter flere møter med ulike partier og fraksjoner fra Stortinget, mediaoppslag og direkte debatt på NRKs Politisk Kvarter i morges, var det duket for møte med Finansdepartementet.

Stiller på Dagsnytt 18

Samtidig som møtet pågikk ønsket NRK å ha med Norsk Tollerforbund i kveldens nyhetssending - den begynner klokken 18:00 og varer frem til 19:00. Det er pr nå uvisst om også finansministeren stiller i samme nyhetsinnslag. Tema er en fortsettelse av hva som ble debattert under Politisk kvarter, men med mer fokus på hva Tolletaten trenger.

Under det planlagte møtet med finansministeren ble statsråden informert om de utfordringene Tolletaten står overfor og som vi flere ganger har omtalt i media, senest med oppslag i VG på søndag.

Han fikk høre om et altfor trangt budsjett,  generelt redusert tilstedeværelse på grenseovergangene og nærmest fravær av kontrollkapasitet på såkalte røde dager (fri- og helligdager). Det ble også poengtert viktigheten av en sterk tolletat på grensen i forhold til kampen mot «svenske» tilstander i Norge, sett mot organisert kriminalitet. Vi fikk frem viktigheten av at ansatte i tolletaten også blir omfattet av yrkesskadeforsikring ved trening, på lik linje med Politiet og Kriminalomsorgen.

Til sist var det overordnet for Norsk Tollerforbund å få frem budskapet om at det kun er større økonomiske rammer som kan få Tolletaten på rett spor igjen. Finansministeren gav uttrykk for forståelse for situasjonen, men kom foreløpig ikke med noen konkrete lovnader utover det som ble sagt i NRK-sendingen tidligere i dag.

Flere møter og nyhetssendinger kommer

Allerede i morgen er det store sjanser for mer av NT på TV, da det planlegges med å delta på NRK Debatten - som vanlig er med slike aktualitetsprogrammer er ingenting sikkert før sendingen går live.

Det vil også komme ett nyhetsoppslag (eller flere) på TV2 om ikke lenge, etter at de har filmet og intervjuet NT på kaia i Oslo.

Neste uke vil det bli et nytt møte med Arbeiderpartiet - da sammen med våre svenske kolleger i Tull/Kust.

Se flere artikler her: