Narkotika levert på døra

– Når de ikke møter toll, blir også tilgangen på rusmidler større. Vår kontroll har blitt svekket for hvert år som går. Det har aldri vært lavere bemanning enn nå. Vi er ved veis ende.

Det uttaler Norsk Tollerforbunds forbundsleder Karin Tanderø Schaug i en ny artikkel i Dagbladet i dag.

Artikkelen ligger her bak en betalingsmur (Dagbladet Pluss), og vil komme i morgendagens papirutgave.

Denne artikkelen har en litt annen innfallsvinkel, hvor det starter hos en ungdom og en rektor og deres erfaringer med rusmisbruk i skolen.

– Lærerne merker en endring i ungdommen, sier rektoren. Det er mer hærverk, mer sjikanering, mer rusbruk. Vi opplever en økning i problematferd. Omfanget av sårbare elever øker, noen av ungdommer som ruser seg fanges opp av kriminelle miljøer i byen. Skolene bekymrer seg for det.

Kristin Storhaug, rektor på Borgheim ungdomsskole

Deretter har journalisten vært på Østlandsterminalen og sett hvor mye av denne narkotikaen kommer inn. Tollere og forbundsleder Schaug uttaler seg om hva og hvordan det blir forsøkt smuglet inn og hvor urovekkende få ressurser Tolletaten har til å kontrollere det raskt voksende volumet av varer:

– Det vi ser er at ungdom tidlig i tenåra bestiller potensielt veldig farlige rusmidler. Jeg har inntrykk av at dette er like vanlig som alkohol i russetida, de trenger ikke engang gå i kassa for å kjøpe det.

Karin Tanderø Schaug, forbundsleder Norsk Tollerforbund

Denne artikkelen er den hittil siste av flere medieoppslag Norsk Tollerforbund har hatt de siste ukene:

• Du sover i timen, statsråd Vedum! - Dagbladet 24. februar. Kronikk fra forbundsleder Karin Tanderø Schaug om den kritiske situasjonen Tolletaten er i

• - Går faktisk ikke ann - Dagbladet 21. februar. Artikkel basert på forbundsleder Schaug sitt facebookinnlegg som reaksjon mot bloggeren Sofie Elises famøse Instagram-bilde og medhørende uttalelse som formentlig ufarliggjorde bruk av narkotika. Saken har også vært på trykk i Budstikka og i Vårt Land.

• Tollerne slår alarm - Dagbladet 16. januar. Artikkel hvor Norsk Tollerforbund avslører at grensene nærmest står uten operative toller til å kontrollere de reisende store deler av døgnet, grunnet den eskalerende nedbemanningen og kritiske ressurssituasjonen i Tolletaten.