Etter debatten: Åpne grenser - snart er tollerne bare på TV2

-

Forbundsleder Karin Tanderø Schaug i debatt med (fra høyre) Helge Andre Njåstad (FrP), Kjerstin Wøyen Funderud (SP) og Lise Christoffersen (Ap). Tolldirektør Øystein Børmer (til venstre), var i salen og hørte på debatten før han inntok podiet sammen med Schaug og moderator Aslak Bonde for en avsluttende dialog.

Gjestene i panelet var på hver sin måte svært støttende til å løse Tolletatens utfordringer, selv om man selvsagt ikke fikk lagt frem konkrete løsninger eller lovnader om økte budsjetter der og da.

- Jeg opplever at vi fikk innrømmelser fra både politikere og tolldirektør, sier forbundsleder Karin Tanderø Schaug etter debatten

Stortingsrepresentantene ønsket seg flere møter og møtepunkter med både Norsk Tollerforbund og Tolletaten, for å lære mer om hvordan man løser samfunnsoppdraget og hva som må til for å løse de problemene vi har med rekruttering og lønnsnivå.

- Det er ingen tvil om at det er lite kompetanse om etaten på Stortinget og dette må vi fortsette å jobbe med. Politikerne virket interessert og søkende i tillegg til at vi ble invitert til ytterligere møter. Det blir spennende og her har vi mye å hente, forteller Schaug.

Her kan du lese forbundsleders åpningstale til debatten:

Innledning til debatten
.pdf
Download PDF • 142KB

Svært positivt med etatslederen tilstede

- Vi i Norsk Tollerforbund satte også pris på at Tolldirektøren stilte til denne debatten og svarte på vegne av seg og etaten. Temaet er utrolig viktig og helt sentralt for våre medlemmer og det var avgjørende at tolldirektøren faktisk stilte til debatt, mener hun.

Tolletaten er for øvrig også tilstede med eget stand under Arendalsuka, Tolldirektøren og kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen er tilstede med en tollbåt i havna sammen med flere ansatte som representerer etaten på en flott måte. Børmer har også et travelt program hvor han deltar på flere arrangementer i løpet av uken.

Under Arendalsuka er det mange debatter (ca 180 arrangementer på fire dager) og det er mange organisasjoner og foreninger som "skriker" ut om sine behov. Det er derfor ikke her man forventer umiddelbare svar og løsninger.

- Vi opplever at Børmer i all hovedsak støttet vår beskrivelse av situasjonen, både når det kommer til ressursutfordringer og lønnsnivå. Dette var viktig med tanke på at partiene skal tilbake og jobbe videre med problemstillingen. Vi er mange statlige virksomheter som kjemper om budsjettmidler og da er det avgjørende at etaten også anerkjenner situasjonen til etaten, sier forbundslederen.

Stort nedslagsfelt

Norsk Tollerforbund opplever å ha fått mye oppmerksomhet og fått problemstillingen frem i lyset, både direkte knyttet til dette arrangementet og også de nyhetssakene som har vært i ulike medier i år. Det er ikke mediene som gir økte budsjetter, men det er ingen tvil om at oppslagene har ført til at vi nå ser at flere politikere fatter interesse for å lære mer og forhåpentligvis bidra til å bedre budsjettsituasjonen i Tolletaten - noe som igjen kan gi tolldirektøren rom for å lage bedre løsninger med tanke på lønns- og karriereutvikling, ansettelses- og seniorpolitikk med mere

- Blant forbundene vi kan sammenligne oss med har vi langt flere seere av debatten og arrangementet på Facebook har blitt sett av tusenvis - det er svært høye tall for en liten "interesseorganisasjon" for Tolletatens rundt 1500 ansatte. I en uke hvor "alle" slåss om oppmerksomhet må vi kunne si at alt arbeidet med å planlegge og tilrettelegge for denne debatten har truffet godt, sier kommunikasjonsrådgiver i NT, Steinar M Knutsen.

Forbundsleder Karin Tanderø Schaug og Tolldirektør Øystein Børmer i dialog i etterkant av den politiske debatten.

Intervjuet av TV2

Debatten har for Norsk Tollerforbund vært et virkemiddel for å sette fokus på problemene også utenfor etaten. Nå vil NT følge opp interessen som politikerne har vist og ta de på ordet med å invitere til møter - enten enkeltvis med politiske representanter, med parti- eller stortingsgrupper, eller tverrpolitiske møter med komiteer på Stortinget.

Etter debatten var også TV2 på pletten og intervjuet forbundsleder Schaug og tolldirektør Børmer. Det er forventet at dette sendes i løpet av dagen, antageligvis på www.TV2.no

- Vi har på ingen måte løst problemene vi har med manglende ressurser, altfor dårlig lønnsnivå og en masseflukt av ansatte med denne debatten. Men for å løse problemer må vi først anerkjenne at det faktisk er et problem, og der opplever vi at vi har kommet flere steg videre - både med politisk interesse for forståelse og at etaten selv erkjenner at vi må finne gode løsninger, avslutter forbundsleder Karin Tanderø Schaug.

Husk at du fortsatt kan se debatten på våre Facebook-sider: